søndag 8. desember 2013

Ventetid

 

Advent er ventetiden. De fleste venter vel på julen, og det gjør forsåvidt jeg også, men jeg venter like mye på brev fra Radiumhospitalet.

Det er de som avgjør om det skal settes  gang stereotaktisk strålebehandling eller ikke. Det finnes dessverre ingen  dokumentasjon på at denne behandlingen virker på magekreft, derfor er det litt usikkert om de kommer til å være enig i vurderingen til kreftlegene her i byen. Siden de ikke har utstyret til å utføre behandlingen på kreftsenteret her,  er jeg avhengig av Radiumhospitalet for å få behandlingen.

Jeg fikk beskjed om at det kunne ta noen uker før jeg fikk høre noe. Jeg fikk også beskjed om at dersom det er positivt svar kommer jeg til å få beskjed enten via telefon eller brev. Er det negativt svar kommer legen min til å få beskjed. I så fall er det hun som ringer meg.

Siden jeg visste at det ville ta litt tid før jeg hørte noe tenkte jeg ikke så mye på det i begynnelsen. Men nå må jeg innrømme at jeg begynner å bli spent hver gang jeg åpner postkassen,  og hver gang telefonen ringer. Telefon fra sykehuset her i byen er det jeg helst ikke vil ha. Siden jeg jobber på sykehuset og får telefoner derfra med jevne mellomrom, må jeg innrømme at hjertet slår litt ekstra hver gang det skjer.

Denne behandlingen kan ikke gjøre meg frisk . Siden den kreftsvulsten jeg har nå har kommet med blodet, er sannsynligheten for det ligger noe mer “grums” i blodet og venter på å etablere seg ganske stor. Men den kan kjøpe meg litt tid og jeg trenger tid. Virker den betyr det også at jeg kan vente en stund før jeg må begynne med cellegift. 

Søndag er heldigvis hviledag. Da er det ingen postgang, og kreftsenteret er stengt

Så da tenner jeg to lys i kved, to lys for håp og glede, og håper at det kommer positivt svar fra Radiumhospitalet snart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar