tirsdag 21. januar 2014

Bake kaker søte….dyppe dem i fløte……

 

Slik starter en velkjent barnesang, og når følelsene leker pingpong med sjela mi finner jeg både trøst og glede i å lage mat og bake.

I dag var en sånn dag. I dag tror jeg sjela mi var med i finalen i verdensmesterskapet i følelsespingpong.  I tillegg hadde angsten bestemt seg for å teste at grepet var intakt.

Det fine med sånne dager er at de kan ende opp som en festdag før du aner ordet av det. I dag ble verdensmesterskapet avsluttet med en festmiddag for to.

Festen startet med Chilikylling med chorizo, tomater og rotgrønnsaker. Perfekt mat på en kald og blåsete vinterdag. Alt samlet i en form som oser av smaker og dufter.

middag IMG_0739

Vi var så sultne at vi hadde glefset i oss halve forma før jeg hadde vett til å ta bilde.

tomt vinglass

Og da var sandelig vinglasset, som vi unte oss siden det var festmiddag for to på en helt vanlig tirsdag, også tømt Smilefjes

På sånne dager holder det ikke med bare dessert!

Nei da må vi først ha dessert til den siste skvetten med vin……….

jordbær clafoutis

Jordbær Clafoutis med vanilje kesam

 

……….og så må vi  ha kake til kaffen også!

sjokoladekake

Sjokoladedrøm

 

Siden jeg  fjernet magesekken har jeg fått hypoglykemi. Dersom jeg spiser sukker fyker blodsukkeret mitt i været. Deretter detter det som et lodd, siden jeg produserer for mye insuin, og jeg får føling.

Jeg har alltid vært opptatt av kosthold, og vært opptatt av å spise sunt, ikke minst fordi jeg alltid har vært av den typen som legger på meg bare jeg leser en kokebok. For en som elsker kaker over alt i verden, var den eneste løsningen å kutte det helt ut. Så jeg har ikke spist kaker og godsaker på maaaange år.

Etter at jeg ble syk har jeg blitt enda mer oppmerksom på kosthold. Det er ikke uten grunn at de bruker radioaktivt druesukker ved PET scan. Kreftceller trenger mye energi og nærer seg ved sukker.

Jeg kommer aldri til å bli fanatisk, det synes jeg alltid har vært ytterst lite flatterende og pastaen min får du aldri!!!

Men det er ikke det dummeste å holde seg unna sukker og fint mel. Derfor føles det ekstra godt når den søte avslutnigen på dagens lille festmåltid for to, i tillegg til å smake godt, faktisk var både sukkerfritt og sunt. Den himmelske sjokoladekremen på kaken bestod faktisk hovedsaklig av avocado……

Etter et sånt måltid er til og med pingpongfølelsene avslappet og tilfredse, og angsten finner ut at den venter med å teste grepet til en annen dag………

1 kommentar:

  1. Fantastisk skrevet, nyter ordene, alvoret i fortellingen kjennes så ekte, og blir inspirert av bildene, takk!!

    SvarSlett